Skip to content

Zdravé kosti, kĺby a svaly: Takto viete zmierniť bolesti

Bolesť kĺbov môže byť akútna, objaví sa len vtedy, ak ste sa preťažili alebo veľmi namáhali. Keď pocítite prvé bolesti a nemali ste žiadny úraz, môžete vyskúšať analgetické gély či náplasti od bolesti, ktoré si kúpite v lekárni. 

Pri vážnejších a dlhších bolestiach ale určite dlho nečakajte a nepodceňujte to. Vtedy je už vhodné poradiť sa s lekárom, ktorý vám kĺby vyšetrí. Môže ísť o chronický zápal, prejav kĺbovému reumatizmu (artritídu), alebo až o artrózu, teda poruchu celého kĺbu. „Pacientom vieme pomôcť uľaviť od bolesti protizápalovými liekmi v kombinácií s analgetikami. Pri artróze je už vhodné užívanie aj doplnkov stravy,“ odporúča MUDr. Tomáš Horňák, ortopéd z ortopedickej ambulancie ORTOINOVA v Bratislave. 

Moderné formy liečby

MUDr. Tomáš Horňák, ortopéd

Dlhodobé bolesti je vhodné postupne liečiť aj inými modernými metódami. Ak s liečbou začne v nižšom štádiu, nádej na zlepšenie stavu je vyššia. „Asi najviac je efektívna kĺbová výživa na báze biologického chondroitín sulfátu, ktorý je takmer identický s tým, ktorý sa nachádza v ľudských kĺboch. Často využívame aj pichnutie injekcie priamo do kolena alebo bedra s kyselinou hyalurónovou v kombinácii s chondroitínom,“ vysvetlil ortopéd MUDr. Tomáš Horňák.

Aktuálne pravdepodobne najmodernejšou liečbou artrózy kolena, podávanou v ortopedickej ambulancii ORTOINOVA, je injekčné podanie špeciálneho krvného derivátu z vlastnej krvi na báze fibrínu, ktorý obsahuje krvné doštičky s množstvom hojivých cytokínov. „Tie vyhoja vnútro kĺbu od zápalu a samotný fibrín podporuje aj produkciu kolagénu v kĺbe. Fibrínový derivát sa dobre kombinuje aj s kyselinou hyalurónovou, ktorá dodá kolenu potrebné „mazivo“. Takto ošetrený kĺb významne predĺži svoju životnosť, v mnohých prípadoch o niekoľko rokov. Dokážeme tým oddialiť potrebu operácie alebo výmeny kolena,“ doplnil doktor Horňák. Takéto ošetrenie obvykle vydrží 6 až 12 mesiacov.

Aj pohyb je liek

Ortopéd Tomáš Horňák radí, že ak chcete byť fit aj v zrelšom veku, dôležitá je úprava životosprávy, stravy a primeraná pohybová aktivita. Aj vo vyššom veku môžete zdravo športovať a neublížite si. Zaraďte do svojej dennej rutiny prechádzky po rovnom teréne, kedy urobíte aspoň 5000, optimálne 10 000 krokov, rovnomerne rozdelené na ráno, obed, večer. Vhodná je aj turistika a nordic walking s použitím špeciálnych paličiek, ktoré odľahčia kĺby dolných končatín asi o 30 percent. Vhodné je aj bicyklovanie, mimoriadne obľúbené je plávanie spojené s wellness či kúpeľná liečba. Určite ale zabudnite na beh, skoky, futbal, tenis, hádzanú či volejbal.

Play Video